Co obnáší práce s daňovou evidencí: nástroje, software, legislativa

Daňová evidence eviduje skutečně přijaté peníze – příjmy a skutečně vydané peníze – výdaje. Evidují se v okamžiku zaplacení, ne v době vzniku nároku! Daňová evidence časově nerozlišuje, tím se liší od účetnictví. 

Příjmy i výdaje při evidování potřebně člení, tzn., že každý výdaj i každý příjem nutno rozčlenit podle toho, zda je daňový, či nedaňový. 

Pokud příjem plyne z podnikání, pak se označuje jako daňový. Pokud výdaj slouží na dosažení, zajištění a udržení příjmů, které z podnikání plynou, pak jej řadíme mezi daňové.

Daňová evidence eviduje veškerý majetek vč. zásob a vč. pohledávek, eviduje i své dluhy – závazky.

Daňovou evidenci mohou vést pouze fyzické osoby nezapsané v obchodním rejstříku a ty, které nepřesáhly obrat 25.000.000,00 Kč.

Daňovou evidenci upravuje Zákon č. 586/1992 Sb. o dani z příjmů § 7b, vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 63/1991 Sb. o účetnictví.

Pro zpracování této evidence se používají účetní softwary, které automaticky data zpracovávají a zohledňují změny v legislativě. Lze použít i tabulkové procesory (např. Excel), ale zde je potřebná určitá zkušenost. 

Důležité je rovněž doklady archivovat a dodržovat princip průběžných záznamů.

Pozor, je nutné oddělovat osobní a podnikatelské finance.

Pokud Vás tato problematika zajímá, využijte námi realizované kurzy a rekvalifikace:

Odkaz: